Sosiale media-trender i 2014

Utviklingen går fort i sosiale medier, litt vel fort, synes mange. Nesten daglig dukker det opp nye digitale kanaler og nettverk, samtidig som veteranene Facebook, Twitter, LinkedIn, osv, befester sine posisjoner. Her er en oversikt over de viktigste sosiale media-trendene i 2014.

Social-Media-Trends-2014-573x505

 

Det er nettstedet Business2Community.com som har spurt ledende markedsførere om hvilke trender de ser som de viktigste i 2014.

2013 var et eksplosivt år for sosiale medier, med enorm eksponering av videoer på YouTube til introduksjonen av Vine og børsnotering av Twitter.

Ifølge ekspertene vil se flere nye sosiale nettverk bli etablert i løpet av 2014, flere nye kreative markedsføringkonsepter og innovative kommunikasjonsformer.

Her er en oversikt som kan hjelpe deg med planleggingen av nye markedsfremstøt.

infographics-top-trends-2014_611-900x3655

 

Okay, la oss gå litt i detalj: 

Innholdmarkedsføring i sentrum

 

Dave Chaffey

Dave Chaffey

Produksjon og publikasjon av strategisk innhold er blitt et fundamentet i nesten all markedsføring på nett. Undersøkelser viser at stadig flere virksomheter utvikler og formulerer sin egen innholdstrategi, og vi ser en stadig tettere integrering av innholdforvaltning og kommunikasjon.

Merkevareprodusenter vil  prøve sette sitt unike preg på innholdet de lager – vi vil etterhvert kunne se merkevareinnhold med lett gjenkjennelig stil og utforming.

 

Mobil og mikrovideo

 

Ian Cleary.

Ian Cleary.

Veksten i mobilmarkedet vil fortsette i 2014, spår ekspertene. I tillegg vil vi trolig se en kraftig oppblomstring i bruken av mikrovideoer, som følge av Instagram’s økende popularitet.

Mikrovideoer er allerede tatt i bruk i markedsføringsammenhenger, og bruken vil mest sannsynlig øke.

Fra salg til kundeservice

 

Luke Brynley Jones.

Luke Brynley Jones.

I løpet av de siste årene har mange virksomheter lasert en slags multi-plattform digital strategi. Tanken er å samle både markedsføring, PR og kommunikasjon under en logo.

Kan virke fornuftig, men problemet er at en slik strategi bare virker hvis målet er tilfredse kunder. Ettersom de fleste markedsavdelinger har salg som mål, blir dette en utfordring i 2014.

Trolig vil vi se at flere av de “gode gamle” måtene å drive markedsføring på forsvinner.

Sosialt engasjement

 

Jemima Gibbons

Jemima Gibbons

Dette seiler opp som en hovedtrend. Hvis du driver markedsføring for en virksomhet bør du umiddelbart begynne å tenke på hva dere kan gi tilbake – ikke bare til aksjonærene, men også til ansatte, leverandører og lokalmiljøet.

Vi har i det siste sett at mange kjente merkevareprodusenter har skiftet fokus i sin markedsføring – fra produktspekter til sosialt engasjement og miljøvern.

Digitalt opprør

 

Clare Facey

Clare Facey

I 2014 vil vi trolig se flere mot-reaksjoner i forhold til den hurtige utviklingen, og begynnelsen på det som noen kaller et “digitalt opprør”.

Dette skjer fordi forbrukerne har nådd et slags metningspunktet med digital teknologi, samtidig med at flere er begynt å bekymre seg for sine digitale fotavtrykk. En fersk rapport kalt “The Social Habit” viser at 56% av amerikanere Facebook-brukere er bekymret for personvernet og den informasjon som er lagret på Facebook, og folk er begynner å vurdere konsekvensene av deres aktiviteter på nett.

En artikkel i Stanford Law Review oppsummerer problemet og etterlyser “en modell der fordelene av data for bedrifter og forskere er balansert mot individuelle personvernrettigheter.

Hvis de sosiale medie-gigantene som dominerer de sosiale nettverkene ikke får på plass en slik modell raskt kan vi å se begynnelsen på et global digital opprør i 2014.

 Sosiale lover, anonymitet og moden markedsføring

 

Brendon Craigie

Brendon Craigie

Sosiale lover , anonymitet og modenhet i virksomheters markedsføring er også viktige stikkord for 2014.

Den eksisterende lovverket praktiseres ulikt over internettet i dag. Dette begynner å endre seg i 2014. og de virkelig store endringene får vi først i 2015, mener ekspertene.

Som en følge av Snowden-avsløringene er folk blitt mer forsiktige med hva de foretar seg online . Vi ser en økningen i bruken av anonymisering-tjenester som Tor og DuckDuckGo. Dette ikke en liten, ubetydelig trend , men noe som vil utvikle seg sterkt i de kommende månedene .

Antallet store selskaper engasjerer seg sosialt har økt kraftig og tendensen ser ut til å forsterkes ytterligere.

Interessebaserte nettverk

 

Claude Silver.

Claude Silver

Vi vil også se brukere tilbringer mer tid på å engasjere seg  interessebaserte sosiale nettverk og innhold, og flere brukere vil kreve en mer personlig opplevelse enn hva de brede penselstrøk som f.eks. Facebook gir. “Social Search” vil spille en viktig rolle i dette paradigmeskifte der brukerne i større grad begynner å lete etter interessebasert innhold som passer dem.

Jakt på innholdspesialister

 

Elaine Cameron

Elaine Cameron

Med dagens overfloden av plattformer og kanaler trenger du gode historier som folk har lyst til å lese – og dele med andre, enten du representerer en merkevare, et selskap eller kun deg selv. Utfordringen for innholdartister og forfatter er å skjære gjennom all støyen slik at din stemme blir hørt .

Google’s nye begrepet “Authorship” på sin Google+ -plattform er interessant. . Det har lenge vært et problem for markedsførere å kunne identifisere de mest innflytelsesrike bloggere , forfattere og innholdskapere. Det gjenstår forøvrig å se hvorvidt Google’s “Forfatter Ranking” faktisk vil være i stand til å skille klinten fra hveten, men det vil være spennende å se hvordan dette utvikler seg i 2014.

Mer innhold i markedsføringen

 

Skjermbilde

Harsh Ajmera

2014 blir et år der “alle” fokusere på innholdbasert markedsføring, (Content Marketing).

I sosiale medier er innholdet stadig kongen, men hvis det ikke er markedsført og distribuert godt nok kan hele innsatsen din være forgjeves. Ekspertene anbefaler å følge den såkalte “80-20 regelen,” – 80% produksjon av nytt innhold og 20% bearbeidelse av tidligere produsert stoff.

Det er hundrevis av plattformene der kundene dine kan få informasjonen de ønsker, men du vil gjerne at de skal få den fra deg først. Derfor er det svært viktig å holde seg à jour med alt som skjer i din bransje.

Analyse og effekt er det nest viktigste. Dette gir deg relevante data på om din nåværende markedsføringstrategi virker eller ikke. Og viser deg hvor du bør gjøre endringer.

 Langsiktighet

 

Lisa Moretti

Lisa Moretti

Virksomheter har begynt å ta innholdet mer på alvor, og se det som en grunnleggende faktor for å etablere en vellykket tilstedeværelse i sosiale medier .

Bedrifter og organisasjoner begynner nå å få erfaring med sosiale medier, og de etablerer sin tilstedeværelse med større grad av sikkerhet og målbevissthet enn tidligere. Det gjøres færre feil og resultatet vil trolig være større budsjetter øremerket innholdproduksjon, samt en større grad av bevissthet rundt rollen som utgiver. Vi ser nå at stadig flere ansetter redaktører, tekstforfattere og journalister til å styre denne prosessen. Det handler ikke lenger om raske gevinster på YouTube eller Facebook, men om å implementere en langsiktig plan for hvordan man vil å inspirere, utdanne og underholde med innhold som best representerer virksomhetens eller merkevarens “personlighet”.

Metodene for sporing, målingen og analyse vil også utvikle seg. Mer avanserte beregninger vil etterhvert dukke opp, med barometre på tillit, autoritet og påvirkningskraft.

Måling av konkurransedyktighet

 

Paul Brelsford

Paul Brelsford

Analyse av markedsføring i sosiale medier fortsetter å vinne i terreng, og bedrifter kan ikke lenger behandle sosiale medier som en “forsøkskanin” innenfor sine markedsføringkanaler. De kan heller ikke tillate seg å falle akterut i konkurransen om oppmerksomhet i sosiale medier.

Bruken av mobile enheter og nettbrett fortsetter å vokse kraftig og vil i sin tur påvirke hvordan potensielle kunder samhandler med digitale kanaler .

Dette skaper mange nye muligheter for digitale markedsførere, (og noen trusler).

Sosiale medier byr på et vell av muligheter når det gjelder informasjonsinnhenting. Ikke bare om brukere og kunder, men også om konkurrenter. Utover kundeservice og markedsføring, er det allerede en rekke muligheter tilgjengelig for å kartlegge konkurrenters adferd på nettet..

Med riktig tilnærming, riktig bruk av innhold og markedsføring kan denne informasjonen brukes til å vinne markedsandeler og vinne konkurransen om kundene.

Verktøy for myndigheter 

 

Toni Cowan Brown

Toni Cowan Brown

Dette har vi allerede registrert, men i 2014 vil vi nok se enda se flere europeiske regjeringer og politikere omfavner sosiale medier – særlig i forbindelse med de europeiske valgene i mai. Myndigheter verden over er åpenbart blitt mer åpne og komfortable med de nye mediene og vil forhåpentligvis gjøre sitt til å fremme både sikkerhet, troverdighet og innovasjon.

Sosiale medier har utvilsomt ført til et skifte i maktbalansen – fra selgere til kjøpere , fra merkevare til kunder, og også fra myndigheter og politikere til velgere .

Regjeringer og politikere må fortsette å lære hvordan sosiale medier virker for å skape den nødvendige bevissthet rundt politikken generelt. I tillegg er det viktig for politikere å forstå hvordan de skal gjøre den økte bevistheten om til handling – ikke bare til “likes” og “re-tweets”. Her vil trolig elementer som hashtags og videoer  spille en fremtredende rolle.  Å utnytte hashtags optimalt vil øke bevisstheten rundt spesifikke kampanjer. Korte og fengende videoer kan drive frem handling .

Youtube står fortsatt like sterk i dette bildet, og i 2013 ble det lansert en rekke video -og bildebaserte applikasjoner,  som f.eks. Instagram og Vine, som gjør formidling avvideoer enklere og rimeligere enn noensinne . Videoer og bilder har allerede blitt identifisert som en sterk sosiale medier markedsføringverktøy, men det spørs om politikerne er helt klar for denne effektive måten å fortelle/dele sine historier på.

Ikke lenger et valg

 

Jolanta Friis

Jolanta Friis

Vi har i løpet av 2013 nådd et punkt der markedsføring i sosiale medier ikke lenger er et valg, men en forutsetning for å lykkes i konkurranse.

Plattformer som Facebook, Twitter, Google+, YouTube og Instagram er ikke lenger valgfrie verktøyer, men obligatoriske i en hver markedsstrategi.

Det kan synes mye å holde rede på, men fokuser først og fremst på følgende tre punkter:

1. Mer mobil.

Tilpass innholdet ditt til mobile enheter som er i kraftig vekst.

2. Annonsering i sosiale medier vil dominere.

Annonser i sosiale medier er svært effektive – mer enn tradisjonelle bannerannonser – fordi de i større grtad er målrettet og mer engasjerende.

3. Video er bedre enn tekst.

Dette er kanskje det viktigste elementet i 2014: Korte videoer blir et stadig viktigere i markedsføringen i sosiale medier verden over.

Disse videoene er perfekt til bruk på Vine , Instagram, og raskt stigende plattform-stjerner som Snapchat . Dette er en markedsføringtrend at du rett og slett ikke kan ignorere. Folk vil ha informasjon raskt, samtidig ønsker de å bli underholdt. Videoer oppfyller begge disse behovene.

 

 

 Se også: The Power of Video for Small Businesses (infographic).

innholdspesialisten@frodehaukenes.no

Legg igjen en kommentar