Markedsføringens uskrevne regler

Jeg antar det finnes såkalte “uskrevne regler” på de fleste områder her i livet, også innenfor medier og markedsføring. Jeg vil dog påstå at de fleste av disse faller inn under kategorien “god folkeskikk,” men de må jo læres. Og ofte er det nødvendig å minne om dem.

metrics-573x393

 

Social Metrics Pro er egentlig en plug-in funksjon for blogg-plattformen WordPress som sporer og analyserer det de kaller “social signals.”

Begrepet er relativt nytt i mediesammenheng og “social signals” kan være alt fra likes på Facebook, pins på Pinterest, et svar i en spørrekonkurranse, en kommentar eller meningsytring, o.l.

I markedsføringen brukes disse parametrene til å finne ut hva folk er opptatt av i øyeblikket, hvilke saker som diskuteres mest, engasjerer mest. Disse signalene kan også brukes til å måle synligheten til en produsent eller en merkevare i sosiale medier.

Social Metrics Pro markedsfører seg selv, blant annet ved å produsere infografikk basert på sosiale signaler som er fanget opp ved hjelp av eget dataverktøy.

Nylig publiserte de infograikken (under) som hevdes å inneholde 21 uskrevne regler for markedsføring i sosiale medier – og jeg som knapt nok trodde det fantes skrevne regler!

socialmedia_wordpress11

OPPSUMMERT:

* Vær deg selv i sosiale medier. Bruk din egen erfaring, kunnskap og humor.

* Bidra med innhold som er nyttig eller har en verdi for folk i nettverket ditt.

* Mål effekten av de du gjør med jevne mellomrom. Juster kursen om nødvendig.

* Husk at det tar tid å bygge opp et tillitsfullt forhold til venner, følgere og fans.

* Ikke bruk sosiale medier utelukkende til å promotere deg selv. Engasjer deg, gi av deg selv og del romslig med andre.

 

innholdspesialisten@frodehaukenes.no

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s