Markedsføring og personvern: Hva kundene EGENTLIG synes

Dette er en undersøkelse alle markedsførere bør merke seg: Et klart flertall av forbrukere i både Amerika, Australia og Europa er ikke komfortabel med at markedsførere overvåker deres adferd på nettet for å tilpasse reklamefremstøt og kampanjer.

“This is another wake-up call for marketers. Consumers aren’t seeing compelling reasons to share their information.”

(SDL.com)

data-privacy-573x318

Faktisk svarer hele 57% av de spurte at de helst unngår å handle på bakgrunn av personlig tilpasset markedsføring.

sdl-quo-12

 

Den internasjonale bransjeorganisasjonen for markedsanalyser – SDL – som nylig la frem de siste i en serie undersøkelser om forbrukeradferd på nett. Den siste rapporten,  Marketing Data and Consumer Privacy: What Your Customers REALLY Think, som ble offentliggjort 26. februar, er baser på intervjuer med med mellom fire og fem tusen forbrukere, fordelt på tre kontinenter; Amerika, Australia og Europa (England).

 

Resultatene er verdt å merke seg. SDL.comkonkluderer med følgende:

* Forbrukerne er ikke komfortabel med at data om deres personlige adferd på nettet brukes til å målrette reklame mot dem.

* Markedsførere er nødt til være åpne om hva slags informasjon de samler inn og hvordan den brukes.

* Wi-Fi-teknologi og smarttelefoner gjør det enkelt å kartlegge den enkeltes adferd men forbrukerne vil vite hva det får igjen for det.

* Når nettbrukere forstår verdien, og ser en positiv effekt, av denne typen markedsføring er de villig til å dele sine personlige data.

* Sosiale medier og “Big Data” er fremdeles en gåte. 

“Brands have quite a challenge on their hands when it comes to gaining consumers’ trust regarding personal data.”

sdl-111Ved hjelp av avansert dataverktøy har markedsførere i dag tilgang til enorme mengder data som kan brukes til å identifisere og kartlegge enkeltpersoners forbruks- og adferdsmønster.

Bransjen har omfavnet teknologien og er i nærmest i ekstase over de mange nye og spennende mulighetene som kommer til syne.

Forbrukerne, derimot, ser litt annerledes på det.

“SDL’s new research shows that consumers worry about how marketers use their personal data.”

Frykter “backlash”

sdl-81

Mye har sammenheng med frykt for det ukjente, og sterkt media-fokus på personvern,  identitets- og datatyveri kan være med til å bygge opp under et potensielt tilbakeslag for merkevareprodusenter som prøver å bedre tilbudet til kundene gjennom personlig tilpasset markedsføring, skriver SDL.

“Given the high profile media stories about identity theft, data breaches and privacy issues with large, trusted companies, as well as all of the reports regarding government agencies tracking data,  consumers are more aware of data and privacy issues than ever before.”

 

 

sdl-quo-21-573x252

Her er undersøkelsen – oppsummert i en infografikk:

sdl-infog-1-573x759

Her kan du laste ned hele rapporten (pdf):

innholdspesialisten@frodehaukenes.no

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s