Innhold som fører til salg

Det er ikke alltid like lett å vite hva slags digitalt innhold som er mest effektivt og som har størst sjanse for å resultere i salg. Men en fersk undersøkelse fra markeds- og media-gruppen Nielsen gir oss en pekepinn.

80-SellByDate-Resized-573x381

Kanskje ikke så overraskende, men undersøkelsen som Nielsen har utført for inPowered slår fast at uttalelser og omtaler fra uavhengige eksperter er det som påvirker forbrukere mest, og som i størst grad fører til salg.

Men måten undersøkelsen er gjennomført på er litt uvanlig.

Det dreier seg om en kontrollert laboratorietest der den relative effekten av tre forskjellige typer digitalt innhold ble målt på 900 personer.

A. Produktomtaler/anmeldelser fra uavhengige eksperter.

B. Produktomtaler/anmeldelser fra merkevareprodusenter.

C. Produktomtaler/anmeldelser fra brukere.

Nielsen-forskerne har målt hvordan innholdet påvirket bevisstheten omkring produktet, fortrolighet med det, oppfatningen av det (“likeability”), interessen for å kjøpe.

Resultatet viser tydelig at troverdige, uavhengige omtaler fra produkt eller bransje- eksperter er den typen innhold som genererer salg mest effektivt. Det gjelder alle tre fasene i kjøpeprosessen.

nielsen-fig-2-573x331

Ekspertomtaler øker kjennskapen til et produkt (brand awareness) med 88 prosent mer enn omtaler fra produsenten, og 50 prosent mer enn omtaler fra andre brukere.

En ekspertuttalelse øker interessen for et produkt 50 prosent mer enn informasjon fra en produsent og 20 prosent mer enn kommentarer fra brukere.

Sannsynligheten for at en kunde kjøper et produkt øker med 38 prosent på bakgrunn av ekspertuttalelser (sammenlignet med tilpasset innhold fra produsenter (“branded content”), og 83 prosent mer enn brukeranmeldelser.

inPowered skriver i rapporten:

“The proliferation of digital and social media, including mobile, has made information more readily accessible to prospective consumers. As we can see in Figure 1, consumers report an increase in usage across all sources of information in the past five years, including sources such as brand websites, user reviews, and third party expert content, when learning more about new products and services. This ability to easily access information from a variety of sources has fundamentally changed the way consumers research products and, ultimately, make purchase
decisions.”

nielsen-fig-1-573x330

.

Salgsbooster

For å teste effekten på tvers av forskjellige kategorier, ble deltakerne vist ekspertomtaler, produsentomtaler og brukeromtaler for ni produkter:

(Bilforsikring, nye biler, HDTV-apparater, smarttelefoner, tørketrommel, barneseter, digitale kameraer, videospill, og elektriske tannbørster.)

Ekspertenes meninger økte bevisstheten omkring produktet i 7 av 9 tilfeller. I 5 av 9 økte eksteprtomtalene kunnskapen om produktet, og i 6 av 9 tilfeller førte ekspertuttalelsene til at forsøks-forbrukerne fikk mer lyst til å kjøpe produktet.

nielsen-fig-3-573x354

.

Informativt og uavhengig

Det er særlig to forhold som kan bidra til å forklare hvorfor ekspertomtaler er den eneste typen innhold som gir et så kraftig løft på tvers av alle de tre områdene i kjøps-trakten.

Funnel_Inbound_Marketing_Find-300x2611. Uavhengig

Uavhengigheten som en tredje-parts ekspert representerer er svært viktig for forbrukerne. Halvparten av testpersonene sier at de ikke stoler på produktomtaler som produsenter legger ut på sine hjemmesider, og over 60 prosent stoler ikke på informasjon de får fra selskaper som er betalt for å selge et produkt.

2. Informativt

Forbrukerne oppfattet også ekspertenes innhold som mer informativ. I gjennomsnitt 10 prosent mer informativt enn brukeranmeldelser, og 8 prosent mer informativt enn omtaler fra produsenter (“branded content”).

Konklusjonen er verdt å merke seg:

“Knowing this power of expert content, advertisers may want to consider increasing consumer exposure to expert content to build greater trust while also supplementing with branded content and users reviews to build familiarity and influence opinions about the product. Our findings suggest that such a strategy could be more effective at influencing consumers, particularly with their final purchase decision.”

Du kan laste ned hele rapporten her (krever registrering):

innholdspesialisten@frodehaukenes.no

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s