Konsept

«Alt innhold er markedsføring  –  All markedsføring er innhold»

Dette er den grunnleggende tanken bak «content marketing«, eller «innholdsbasert markedsføring» som jeg kaller det. Noen kaller det også for «markedsføring uten reklame» For tradisjonelle tekstforfattere og markedsførere kan det være litt vanskelig å forstå at det faktisk ikke handler om å selge noe – ikke i første omgang, i hvert fall.

Og, motsatt, tror jeg nok at mange redaksjonelle medarbeidere vil ha problemer med å erkjenne at alt de lager og publiserer på en eller annen måte er markedsføring.

Innholdsbasert markedsføring er ikke en fiks ide som smarte medieguruer har funnet opp for å snike inn enda mer reklame i data-feedene dine. Tvert i mot.

Det er en konsekvens av at forbrukere er fullstendig mettet på glorete glansbilder som kontinuerlig avbryter det du leser, hører eller ser på, og trer det ene uinteressant produktet etter det andre ned over hodet på deg med troverdighet som en tyrkisk gateselger.

Ny teknologi gjør folk i stand til å blokkere reklame på nett.  Det er ikke lenger mulig å «fange» et publikum (captive audience) – du må få dem til å komme til deg.

Glem bannerannonser! Ingen trykker på dem likevel. Selv tiåringer vet at de ikke skal klikke på slike blinkende lokkeduer – de har nemlig lært om computervirus på skolen.

Les denne tankevekkende artikkelen:

«The basic point about the web is that it is not an advertising medium. The web is not a selling medium; it is a buying medium. It is user-controlled, so the user controls, the user experiences.» 

Prøv heller ikke å fremstille ditt produkt som noe mer ennn det faktisk er. De nye digitaliserte forbrukerne sjekker fakta. Ikke bare det; de sjekker gjerne med venner og kjente i sine sosiale nettverk dersom de vurderer å kjøpe produktet ditt. Og finner de ut at noe ikke stemmer er du i trøbbel…

Så hvordan kan du som næringsdrivende få potensielle kunder til å klikke seg inn på din hjemmeside, lese om bedriften din og besøke Facebooksiden din?

Vel, først og fremst må det være noe interessant, nyttig, spennende eller underholdende å finne der. Noe som engasjerer, inspirerer og innvolverer.

I prinsippet kan det være hva som helst – en god historie er en god historie uansett – så lenge brukere reagerer positivt på det de finner på hjemmesiden din, bloggen din, YouTube-kontoen din, vil det reflektere tilbake på deg. Din virksomhet vil fremstå som en seriøs og troverdig kilde til informasjon, med godt omdømme og loyjale kunder.

Vil du vite mer om innholdsbasert markedsføring – ta kontakt med meg!

6-Rules-of-Content-Marketing

innholdspesialisten@frodehaukenes.no

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s