Nyheter og sosiale medier: Et komplisert forhold

Nylig la organisasjonen Pew Research frem sin årlige rapport om tilstanden i nyhetsmediene. I etterkant har forskerne sett nærmere på  hvilken rolle de sosiale mediene har i nyhetsformidlingen og hvordan forbrukerne benytter disse som nyhetskilder. Her er hovedpunktene.

socialmedianews

Alle nyhetorganisasjoner prøver i dag å forstå hvordan folk bruker, reagerer og handler på bakgrunn av digitale nyheter. Som en konsekvens ser vi at stadig flere tradisjonelle nyhetsformidlere prioriterer internett fremfor papir.

Pew Research Center Journalistikk Project har i samarbeid med The Knight Foundation forsøkt å finne ut hvordan de sosiale mediene fungerer i denne sammenhengen. Her er de mest fremtredende utviklingstrekkene, registrert i siste halvdel av 2013 og første kvartal i 2014.

1. Facebook-dominans

Omlag halvparten av Facebook- og Twitter-brukere leser nyheter på disse nettstedene. Det samme gjør 62% av Reddit-brukerne, mens bare et mindretall av de som bruker Instagram eller Pinterest finner nyheter der.
Facebook når langt flere mennesker enn noen av de andre sosiale mediene området og gir derfor det beste inntrykket av folks nyhetsvaner i sosiale medier.

Samlet sett leser tre av ti voksne Facebook-brukere nyheter de finner på dette nettstedet.

pew-1-573x368

2. Tilfeldighetene rår

Men 78% av dem som leser nyheter på Facebook er der av helt andre grunner, viser undersøkelsene.

Og tradisjonelle nyhetskilder er ikke spesielt populære på Facebook – bare 34 % av de nyhethungrige Facebook-brukerne har spandert en “like” på disse.

Det kan tyde på at nyhetene som leses på Facebook er saker som kommer fra venner/følgere, og som trolig deler det meste…

pew-2-573x376

3. Underholdning og lokale nyheter

Underholdnings-nyheter topper listen over kategorier som Facebook-brukere opplyser å ha lest. Deretter følger kategorien “folk og hendelser i mitt lokalsamfunn,” sport, nasjonal politikkkriminalitet, helse og medisin, og lokal politikk.

Internasjonale nyheter leses av omtrent én av fire nyhetinteresserte Facebook-brukere.

pew-3-573x364

4. Involverer og engasjerer

Muligheten for å engasjere og involvere seg er en av de viktigste brikkene i nyhetsformidling på nett.

Spesielt veksten i bruk av mobile enheter gjør at folk kan delta i nyhetsrapporter ingen ved å sende inn bilder og kommentarer.

pew-4-573x375

5. Twitter – for spesielt interreserte

Twitter ser ut til å samle folk som har sammenfallende sterke meninger om saker og ting. Men meninger som kommer til uttrykk på Twitter avviker ofte fra den brede opinionen, viser undersøkelsen.

Som eksempel trekker Pew/Knight frem skyteepisoden i Newton, (Connecticut, USA) i 2012, der nesten to tredjedeler av kommentarene på Twitter tok til orde for strengere våpenkontroll. Blant folk flest var reaksjonene langt mer blandet.

pew-5-573x313

6. Store humørsvingninger

Meninger kan skifte fort i sosiale medier, kan vi slå fast.

Særlig på Twitter der følelsene omkring en sak eller en hendelse ofte endrer seg over tid.

Som eksempel peker forskerne på at meningene på Twitter om homofilt ekteskap skiftet dramatisk til fordel for motstandere i perioden 1. til 14. april i fjor, for så å svinge tilbake til et solid flertall for homofilt ekteskap bare noen uker senere.

pew-6-573x359

7. Forskjellig publikum på forskjellig plattform

Rapporten “State of the News Media 2014″ bekrefter også at det er et høyst forskjellig publikum for nyheter på de forskjellige sosiale media-plattformene.

For eksempel skiller de nyhetinteresserte Linkedin-brukerne seg ut ved å være høyt utdannet og med høy inntekt.

Dem som konsumerer nyheter på Twitter er betydelig yngre enn dem på Facebook, Google+ og Linkedin, mens nyhetlesende Facebook-brukere ofte er kvinner.

pew-7-573x369

8. Uengasjerte Facebook-brukere

Dette er kanskje en av de mest bemerkelsesverdige observasjonene:

Folk som kommer en nyhetsside via Facebook involverer seg i langt mindre grad enn dem som oppsøker nyhetssiden direkte. Folk som kommer direkte til en digital nyhetskilde viser et langt større engasjement og er i større grad lojale overfor sin tradisjonelle nyhetleverandør. Dette gjelder selv for de nyhetorganisasjonene som er mest aktive i sosiale medier.

pew-8-573x351

.

Her finner du hele rapporten; “State of the News Media 2014“.

 innholdspesialisten@frodehaukenes.no

Legg igjen en kommentar