Innholdmarkedsføring i praksis

Mens vi markedsførere fremdeles prøver å definere begrepet “innholdmarkedsføring” viser en kjøpmann fra bygde-Norge oss hvordan det skal gjøres.

content-marketing

Innehaver av Rema 1000 på Fitjar i Hordaland,  Jan Stian Taule, vet å utnytte sosiale medier i sin markedsføring. De hjemmelagde reklameplakatene for tulipaner som “verktøysett” for“menn i parforhold” har sjarmert Facebook-brukere over hele landet.

 ”Hehe … det var en idé som plutselig falt ned i hodet mitt. Jeg skrev plakatene fort og hengte dem opp, noe som har gått på bekostning av rettskrivningen,” sier Taule til bt.no.

I slutten av januar fikk Jan Stian Taule, som driver Rema-butikken i øykommunen Fitjar i Hordaland, et lass med tulipaner som skulle selges . For å få fart på salget i gang, laget han et par plakater med beskjed om at tulipanene kan redde både parforhold og samlivet til folk.

De to plakatene har “tatt av” på Facebook og står i skrivende stund med henholdsvis 4400 og 2200 likes – og er delt henholdsvis 775 og 225 ganger. Det betyr at nærmere 400.000 mennesker har klikket på tulipanreklamen til Taule.

fh metode

Presentasjon av INNHOLDSPESIALISTEN (veldig kort!)

Dette illustrerer blant annet hvor sterk markedsføring kan være i sosiale medier – og en god idé er bedre enn tusen metoder.

Det har vært en enorm respons fra hele landet. Jeg sa til en kollega at vi skulle være fornøyd hvis vi fikk 1000 klikk. Det gikk på en time, sier han og legger til:

“Før vi la ut plakatene hadde vi 269 personer som likte Facebook-siden vår og plakatene var egentlig ment som en morsom gimmick for dem, men det tok ikke lang tid før dette spredde seg til resten av landet,” sier den 33 år gamle Rema 1000-kjøpmannen. 

Analyse

Blomstersalget sto for fire prosent av omsetningen disse dagene, så man kan vel si at det var en suksess.

butikksjef

Jan Stian Taule

Men hva er det kjøpmannen på Fitjar gjør med så stor suksess?

Først må sies at Jan Stian Taule åpenbart kjenner sine kunder og sitt publikum i sosiale medier. Han vet hvilke knapper han skal trykke på og utviser godt gammeldags kjøpmannskap.

Og så bruker han humor – som tatt rett ut av læreboken.

Jeg har tidligere skrevet om bruk av dramaturgiske virkemidler i utformingen av markedsføringsfremstøt, og Taule bruker et klassisk grep, hentet fra selveste Shakespeare, velkjent blant komikere og satirikere.

Les også: Kunsten å skape overraskende innhold

Faktisk er det akkurat dette trikset som danner kjernen i konseptet til den britiske komigruppen Monty Python.

Det å ta en sak/ting ut av sin vanlige sammenheng å sette det i en helt annen – jo mer uvanlig jo morsommere er det.

Lek med tanken, så skal du se! (Bil på tube, fisk i farger, røde bananer, osv…)

Dette har kjøpmann Taule tydeligvis pønsket ut. Det er ikke første gang han smeller til med reklame-stunt som dette.

Hva gjør du når du har et restlager med våtdrakter som er vanskelig å få solgt?

Jo, du kaller dem for something completely different,” for å sitere mestrene.

Bergensbunad

”Jeg hadde store problemer med å bli kvitt dem, men da jeg kalte våtdraktene for “bergensbunad” forsvant de fort. Det falt tydeligvis i smak hos østlendingene.”

Restlageret på 25 våtdrakter forsvant på en time.

Her er butikksjefens siste kreasjon.

smøretips 

Brød og sirkus

Jeg har også kikke på Facebook-profilen til Rema 1000 Fitjar og merker meg flere positive ting.

  • Så å si alle poster er bilder. (Biler blir i gjennomsnitt delt fire ganger mer enn noe annet innhold.).
  • Og  Rema-butikken engasjerer sine Facebook-følgere med konkurranser og fine premier. (Enkelt og greit, men det funker!).

pringle

Det var vel romerne som for cirka 2000 år siden oppdaget at “brød og sirkus” er alt som skal til for å gjøre folk fornøyd…

Taule’s tilgang på brød er nok sikret, problemet (hvis det skulle være noe) er kanskje at han har lovet flere underholdende reklameplakater i butikken.

“Det må det jo. I kampen om kundene er det viktig å gi dem noe ekstra. Men jeg merker at jeg har litt prestasjonsangst,” sier han.

Jepp, we know the feeling, Jan Stian…

.

innholdspesialsten@frodehaukenes.no

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s