«Sannheten» om sosiale medier

La oss bare slå fast med en gang; begreper som «sannhet,» «ekte,» og «troverdig» har ingen reell betydning i sosiale medier. I denne virtuelle verden er ingenting som det ser ut – det er en illusjon – hvem som helst kan utgi seg for hva som helst og kjøpe seg til popularitet, prestisje og promotering. For 600 dollar (ca 3700 kroner) kan du kjøpe en million følgere – det amerikanske innenriksdepartementet har kjøpt Facebook-likes for 3,8 millioner kroner (ca 630 000 dollar) for å øke sin popularitet i andre land.

«The businesses buy the Facebook likes because they’re afraid that when people go to their Facebook page and they only see 12 or 15 likes, they’re going to lose potential customers.»

WeSellLikes.com

weselllikes

Værsågod !

Nå er det på tide å våkne opp, folkens! Smarte rov-selgere og kriminelle bander er i ferd med å rive ned alt vi Internet-entusiaster har forsøkt å bygge opp de siste 10 årene. Falske profiler, trolling, piratkopierte merkevarer, identitettyveri, PC-kapring, spamming og scamming. Vi lever i datakriminalitetens gullalder. Hvis ikke det snart gjøres noen effektive grep vil dette ødelegge for oss alle og sende oss hodestups tilbake til informasjonsteknologiens steinalder.

Jepp, det er bare å ta for seg. Du kan velge på øverste hylle; utdannelse, identitet, status, bosted…. Det er fullt lovlig. Og for hvert klikk du kjøper er du med på å holde liv i en fattig familie i den tredje verden som er leid inn av selskaper som illustrert ovenfor for et par kroner i uken.

Kjøpt og betalt

klikk

The US Department of State

Du vet kanskje ikke hva en «click farm» er? Vel, det er den hurtigst voksende industrien på nettet for tiden. Ingen vet med sikkerhet hvor stor denne butikken er, men nyhetsbyrået Assosiated Press er begynt å sette søkelys på fenomenet.

Her er et sammendrag av de første avsløringene:

  • For bare 3 kroner kan du få LinkedIn-profilen din til å virke mer tiltrekkende for mulige arbeidsgivere, eller få musikken din på SoundCloud til å bli «oppdaget» av store plateselskaper.
  • De italienske forskerne/bloggerne – Andrea Stroppa og Carla De Micheli – anslår at salg av Twitter-følgere har et inntektspotensiale på mellom 250 og 2000 millioner kroner hvert år. Salget  av falske Facebookaktiviteter beregnes til minst 1200 millioner kroner i året.
  • YouTube slettet flere milliarder kontoer i 2013 etter mistenkelig stor aktivitet.
  • Facebook antar at 1,4 millioner kontoer (av totalt 1,8 milliarder) er falske.
  • Det amerikanske innenriksdepartementet, med mer enn 400 000 Facebook-fans, opplyser at de i 2013 kjøpte «klikk» for 630 000 dollar  for å øke USA’s popularitet i og utenfor USA.

.

Big business

Dette er en meget lukrativ butikk, forteller administrerende direktør i WeSellLikes.com til AP etter løfte om anonymitet. Næringsdrivende tør rett og slett ikke å la være å kjøpe disse tjenestene av frykt for å tape i konkurranse.

 

«The businesses buy the Facebook likes because they’re afraid that when people go to their Facebook page and they only see 12 or 15 likes, they’re going to lose potential customers.»

Shop Tlll You Drop

Shop Tlll You Drop

 WeSellLikes.com har nylig flyttet adressen sin «offshore» for å unngå uønsket oppmerksomhet.

Men det finnes nå tusenvis av selskaper spredt over hele verden som tjener grovt på å selge folks kontoopplysninger og privat informasjon. Til og med antatt seriøse aktører er med i runddansen.

  • BuyPlusFollowers selger deg 250 delinger på Google+  for 12.95 dollar.
  • InstagramEngine selger deg 1000 følgere for 12 dollar.
  • AuthenticHits sørger for du får 1000 avspillinger på SoundCloud for kun 9 dollar.

.

 

Klikkfarm

klikkfarmSå var det disse «klikkfarmene,» da…..

Klikkfarmer består av en lite hær med underbetalte arbeidere (i hovedsak fra fattige utviklingsland) som har til oppgave å klikke på bestemte lenker, like-buttons, etc., for sine respektive oppdragsgivere.

Det er så å si umulig for computere å skille denne virksomheten fra den reelle trafikken på nettet.

For den organiserte datakriminaliteten er det to måter å tjene penger på.

  1. Den ene metoden går ut på å leie klikkfarmer ut til  useriøse virksomheter som ønsker å ødelegge konkurrentenes digitale markedsføring slik at de selv fremstår som det beste alternativet i markedet. For 6000 kroner kan du gjøre en konkurrents markedsføringsbudsjett på 200.000 kroner fullstendig verdiløst i løpet av et par timer.
  2. Den andre metoden er å utnytte reklamedistribusjonsystemer som Google AdSense, som betale nettstedene per klikk på annonser.  Først opprettes et domene, så oppretter man en AdSense-konto og så leier man et par klikkfarmer til å klikke som gale på bannerannonsene – og penge ruller sakte men sikkert inn på svinlernes PayPal-konto.

.

.

Ifølge AP er de fleste klikkfarmene lokalisert i sør-øst asia, med Bangladesh som det store klikkfarmsenteret.

I Indonesia finner vi Ali Hanafiah som gir deg 1000 Twitterfølgere for 10 dollar – for 500 får du en million. Han betaler også 1 dollar i måneden for IP-adresser som han bruker til å generere tusenvis av falske kontoer.

 

«Today, we are living in a tight competition world that is forcing people to compete with many tricks.» 

.

Også «brukte» klikk kan selges

Det sier litt om omfanget av denne svindelen – at det nå også er et marked for klikk-tjenester som allerede er kjøpt og betalt men ikke brukt fordi kjøperen av en eller annen grunn har ombestemt seg.

«Vi har mange kunder som har kjøpt falske kontoer og senere innsett at det var en dårlig ide og trenger hjelp til å bli kvitt, dem,« sier Robert Waller i det London-baserte selskapet, Status People.

Tony Harris driver markedsføring i sosiale medier for større Hollywood-selskaper:

«Illusjonen av en massiv følgeskare i sosiale medier er ofte akkurat dét – en illusjon,» sier han.

Facebook-svindel – en enkel gjennomgang:

Les også tidligere relaterte poster fra econoTwist’s blogger:

innholdspesialisten@frodehaukenes.no

Advertisements

2 tanker på “«Sannheten» om sosiale medier

  1. Tilbaketråkk: «Sannheten om sosiale medier | «INNHOLDSPESIALISTEN

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s