Sannheten om digital markedsføring

Det er ikke så ofte jeg kommer over en markedsfører eller reklamemann som våger å si det som det er når det gjelder hvordan bransjen luller sine kunder inn i en tåkete forestilling om at de er nødt til å bruke millioner på digital markedsføring mens de i virkeligheten har store problemer med å dokumentere noen positiv effekt av investeringene.  Dette er definitivt en av ukens «must read»-artikler, levert av ,  partner hos  id.mngmnt.

zappa jazz

«I følge en studie fra Fournaise Marketing Group; over en tredjedel (69 %) av toppsjefer sier de har stoppet å forlange at deres markedsavdeling skal oppnå forretningsmål i noen som helst målbar form fordi de ikke klarer å bevise at deres markedsstrategier og kampanjer fører til vekst for bedriften. Den er tøff å svelge!» skriver Arve Peder Øverland i en ny blogg post.

I tillegg til å gi en god beskrivelse av hvordan tradisjonelle markedsførere (og markedssjefer) tenker, trekker Øverland frem problemet som alle vet er der, men ingen helt tør å snakke om.

øverland

Arve Peder Øverland

«Å snakke om å flytte nålen er omtrent så resultatfokusert og data orientert markedsføringsavdelingen blir. Vi sitter rett overfor foran våre kunder og sier; ”Konvertering på 1% er et godt resultat, og godt innenfor best practice”. ”Vi bør være fornøyd med 0,05 % i dette markedet, men vi kan utvide mediemiksen til å inkludere sosiale medier. Gå for mer engasjement”. Det er bullshit, og det lukter rart! Markedsføring er bransjen som er aldri er forventet å bedre seg. Vi bruker mer penger hvert år for samme resultat eller verre. Samtidig får vi stadig flere kanaler og plattformer vi bygger store konferanser til ære for, men vi forbedrer ikke resultatene vi prøver å oppnå for våre interne eller eksterne kunders penger,» skriver han.

 

«Det jeg prøver å få fram her er at vi må bli bedre til å måle det vi gjør og å analysere de målingene for så å kunne optimalisere programmene vi iverksetter. Vi må lære oss å lære!»

LES MER @ LinkedIn/Kommunikasjonsforreningen

Relaterte:

innholdspesialisten@frodehaukenes.no

Advertisements

2 tanker på “Sannheten om digital markedsføring

  1. Jeg er halveis enig med deler av det som beskrives her – men da med svært mange forbehold. Bruk av markedsføring vil alltid være en del av en strategisk satsning. Det er ikke alltid at markedsføring har som mål å skape økt salg, det kan like gjerne dreie seg om å befeste posisjon i markedet, etablere et brohode for lansering av nye produkter – eller bidra til at et produkts livssyklus forlenges.

    Ingen av disse målsettingene vil på kort sikt bidra til økt salg, men skape mulighet for et mer stabilt marked gjennom en mer langsiktig satsning. Så jeg ville snu på problemstillingen her. I en ideell verden bør representanter fra markedsavdelingen være representert i styret/ledergruppen/andre steder hvor viktige og sentrale strategiske avgjørelser foretas. Delvis for å bidra med sin fagkompetanse, delvis for å få forståelse for prosessene som foregår slik at man best mulig kan hjelpe bedriften med å oppnå de ønskede målsettinger.

    Disse kunstige skillelinjene eksisterer forøvrig ikke bare når det gjelder markedsføring, men også mellom andre fagområder som kan bidra til å skape grunnlag for et sunt og levende produkt; industridesign, brukeropplevelse (ikke bare innen app-markedet), konseptutvikling – med mer.

    Dette er ihvertfall ekstremt spennende områder å diskutere – og man kan jo bare håpe at det er de riktige personene som leser disse bloggene.

    • Jeg ser absolutt poenget ditt: Det er ofte en hårfin grense mellom bruk og misbruk – også i denne sammenheng. Men nå har jeg valgt å fokusere på «misbruket» fordi jeg synes det fortjener større oppmerksomhet, og fordi jeg tror IT-sikkerheten generelt kan bli bedre ved å informere folk om farene.
      Om det er «de riktige folkene som leser disse bloggene» aner jeg ikke noe om.

      Mange takk for besøket!
      Mvh.
      Frode

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s