Reklameopprøret er i gang!

Forbrukerne har talt. Et sted må grensen gå. Og den går åpenbart et sted i nærheten av store norske idrettsprestasjoner. De skal ikke forstyrres av irriterende reklameavbrudd. Basta! De store  OL-annonsørene – Telenor, Statoil og Toyota – har gitt TV2 beskjed om at de ikke vil ha sine reklamefilmer vist i pauser som avbryter øvelsene i OL, skriver TV2 på sine hjemmesider.

davy

(KOMMENTAR:) Dette må være en historisk dag for norske media-industri. For første gang, etter det jeg kjenner til, har publikum klart å fjerne reklamer fra kommersielt TV, rett og slett fordi de synes det er irriterende.

f-ol-1

Denne Facebookgruppen har over 90 000 fans, i tillegg er det titalls lignende sider med omlag 35 000 fans. Det er gannske mange misfornøyde TV-seere.

Sier noe om de endringer i maktbalansen som er på gang…

Jeg har heller aldri før hørt om at TV-annonsører henvender seg til et TV-selskap og ber om at reklamene deres IKKE sendes i beste sendetid.

Sentral i reklameopprøret står Facebook og andre sosiale medier. Det er også nytt.

Men det mest betenkelige er dog at public service kringkasteren – TV2 – synes å være på en katastrofal kollisjonskurs med seerne sine.

Særnorsk?

sitat-2”Det vi ser nå er en litt særnorsk debatt. Ute i verden er det veldig mange kommersielle aktører som sitter på OL-rettighetene. Vi lever av reklame, og samtidig også ønsker vi å lage gode sendinger. Men vi ønsker også å plassere reklamen riktig,” sier informasjonsdirektør i TV 2, Rune Indrøy, og mener folk må tåle at det kommer reklamepauser.

Vel, noe særnorsk fenomen er det slett ikke.  Utstyrt med ny teknologi velger flere og flere forbrukere bort reklamen i sine media-kanaler. Det er faktisk en av de mest fremtredende media-trender i øyeblikket. Særnorsk er det definitivt ikke.

Krigsrom?

Til dagbladet.no forteller Indrøy videre at TV 2 har egne ansatte som bestemmer når reklamen skal sendes.

sitat-3Vi har drillet våre folk ganske godt i plassering av reklame. Vi har et eget«krigsrom» hvor vi overvåker sosiale medier og henvendelser – og vi har satt sammen en egen gruppe som melder inn ris og ros til oss hele døgnet. Vi er veldig opptatt av å gjøre justeringer dersom det trengs, og å svare på saklige henvendelser,” sier.

Men noen endringer blir det ikke – ikke fra TV2’s side i hvert fall.

”Vi kjører som planlagt. Vi har blitt kontaktet av annonsører som gjerne vil inn i disse reklamepausene, så verden er ikke så enkel som den kanskje ser ut fra utside.Vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger og seertall på sendingene våre fra helgen. Det er lett å drukne i denne diskusjonen, men vi lar oss ikke stresse av dette,” sier Indrøy.

Det spørs om ikke stresset akkurat er begynt for Indrøy og hans sosiale media-soldater.

LES MER @ Left Brain Marketing Blogg

(Klikk for å forstørre)

(Klikk for å forstørre)

Relaterte :

innholdspesialisten@frodehaukenes.no

Advertisements

3 tanker på “Reklameopprøret er i gang!

  1. Tilbaketråkk: Reklameopprøret er i gang! | INNHOLDSPESIALISTEN

  2. Tilbaketråkk: Sannheten om digital markedsføring | INNHOLDSPESIALISTEN

  3. Tilbaketråkk: Analyse: Norge vinner 24 OL-medaljer og blir femte beste nasjon | INNHOLDSPESIALISTEN

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s