10 år med Facebook: Slutten eller begynnelsen?

Hvordan i all verden kan folk sette en pris på Facebook? Det er ikke engang et ordentlig selskap, men mer et slags ”hybrid–selskap”.  Hvis vi skal vurdere Facebook på samme måte som andre  børsnoterte selskaper, ville den pålydende verdien av Facebook-aksjen være lik null.

“Facebook har hatt stor betydning for alle som driver med markedsføring. Dels har Facebook gitt oss noen helt nye muligheter; vi fått en ny og effektiv kanal for kundepleie og -dialog. Men det har gitt oss vel så store utfordringer!»

Paal Tarjei Aasheim

mark-zuckerberg

Aksjonærene har ingenting å si når det gjelder å styre og stell av selskapet. Reklameinntektene er heller ikke mye å skryte av.  Så hvorfor er de bestandene handel på nesten 50 ganger estimert inntjening ? Vel, investorene har også begynt  å se seg om etter alternativer til Facebook .

” Dette kan være starten på en pågående trend , “ skriver finansnettstedet Marketwatch.com

En gedigen hype?

Det dukker stadig opp nye alternativer til Facebook etterhvert som brukerne oppdage andre nettverk som passer deres behov  bedre. Financial Times rapporterte for en stund siden at Facebook er ikke lenger på toppen av investorenes ønskeliste. Benchmark Kapital og Greylock Partners er to eksempler på investeringsselskaper som nå er begynt å se forbi Facebook . Ifølge Marketwatch.com  mistet  Facebook  1,4 millioner brukere i desember i fjor, og skriver at dette kan være starten på en pågående trend .

Vil det vise seg at Facebook er bare en gedigen hype, tross alt?

Det er selvfølgelig for tidlig å si , men la oss ta en titt på noen av de ting som er blitt sagt og skrevet om Mr.Zuckerberg og hans Facebook i det siste.

 

Alternativer

Nyhetsbyrået Bloomberg fortalte ifjor at David Sze , tidlig investor i Facebook og i LinkedIn , har besluttet å finansiere oppstarten av Nextdoor . Financial Times lister Nextdoor og Snapshot som to potensielle nye konkurrenter .

3q5tctMen også andre nettverk , som har vært tilgjengelig i flere år, ser vekst blant sine brukere .

Orkut , Googles sosiale nettverk , har 33 millioner brukere over hele verden  og er fortsatt en av de mest populære nettverkene i Brasil og India .

Zorpia , grunnlagt i 2003 av Jeffrey Ng , har vokst til 26 millioner brukere samtidig som selskapet  utvider sin funksjonalitet for å inkludere fotoalbum og elektroniske tidsskrifter,  i tillegg til sosiale nettverk.

Badoo har vokst til 121 millioner brukere og har nådd 180 land.

Gapet mellom alternative nettverk og Facebook er i ferd med å bli mindre – og investorer legger merke til dette.

Selv om Facebook overlever, og fortsetter å tiltrekke seg brukere, er det åpenbart at veksten i visse deler av markeder bremser opp.

Facebook er fortsatt forbudt i noen land, som for eksempel Kina. Og selv om brukere her har  mulighet til å komme forbi blokkeringen , har forbudet ført til en oppblomstring av alternative sosiale medier. Facebook er tilsynelatende begynt å miste brukere . Facebook mistet  1,4 millioner brukere i desember ifjor, ifølge Marketwatch .com,  Dette kan være starten på en trend, skriver finansnettsted.

LES MER @ Left Brain Marketing Blogg

Paal Tarjei Aasheim: “God grunn til å gratulere Facebook”

Paal_Tarjei_Aasheim“Facebook har hatt stor betydning for alle som driver med markedsføring. Dels har Facebook gitt oss noen helt nye muligheter; vi fått en ny og effektiv kanal for kundepleie og -dialog. Men det har gitt oss vel så store utfordringer! Nå som alle har blitt sine egne publisister, har folk nemlig blitt vesentlig mer (selv)opptatt. Hvis innholdet på én skjerm kjeder meg med generelt GPP, så kan jeg jo bare dukke ned i en annen skjerm med et mye mer spennende og relevant innhold. Dermed bidrar Facebook til at tradisjonell reklame har fått vesentlig mindre oppmerksomhet. Mens genial reklamen har fått en kanal hvor den kan deles og diskuteres, og dermed få større gjennomslagskraft,” sier Paal Tarjei til Left Brain Marketing Blogg.

“Det er med andre ord god grunn til å gratulere Facebook med dagen!”

.

facebook-world-dominance

innholdspesialisten@frodehaukenes.no

Advertisements

2 tanker på “10 år med Facebook: Slutten eller begynnelsen?

  1. Tilbaketråkk: 10 år med Facebook: Slutten eller begynnelsen? | INNHOLDSPESIALISTEN

  2. Tilbaketråkk: Kunsten å skape overraskende innhold | INNHOLDSPESIALISTEN

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s