Effektiv i sosiale medier? Slik måles det:

Det finnes ingen fasitløsning for hvordan innholdsmarkedsføring gjøres optimalt effektiv, men det finnes noen standard-parametre du bør kjenne til, enten du jobber som CMO, CFO eller CEO.

SEO

Og SEO – Search Engine Optimization – er bare ett av dem…  Vi tar det fra toppen:

pageviews

Et naturlig sted å starte er selvsagt antall side-visninger.  Er trenden oppadgående?  (Keep up the good work!) Eller peker pilen nedover?

pageviews

(Bounce rate  er et begrep du støter på her. Det betyr «single page views» . Husk på at her er fallende trend en god ting!)

 

visitors

Så er det greit å vite hvem som har besøkt deg på nettet? Legger du merke til noe spesielt? Noen endringer som er litt overraskende, kanskje? Husk å skille mellom nye og returnerende besøk – det kan fortelle mye om hvordan innholdet ditt slår an i de sosiale mediene.

visitors

Okay. Hvis du er CFO eller CEO så kan du for så vidt stoppe her, det holder. Markeds- og mediafolk kan lese videre.

 

engagement

For nå kommer vi til SEO og andre mer detaljerte opplysninger. Men la oss bli ferdig meg søkemotor-optimaliseringen-

Organisk vekst (organic growth) er i grunnen alt du trenger å vite – hvor mange ganger hart sidene dukke opp i søkeresultater? Er tendensen fallende bør du be webmastern din om å endre stikkordene som identifiserer sidene dine (tags og meta tags). Er der vekst , kjapt videre til neste punkt.

Hvor lang tid bruker folk på Facebook-siden din? Det er 2 sentrale begreper:

1. «Pages per user per visit»   og   2. «Time on site per visitor».

Hvor ofte har besøkende delt innholdet ditt med andre? Og gjennom hvilke kanaler? Facebook eller Twitter eller?

engagement

That’s it!

Ikke så veldig mye å holde rede på for å ha en bra oversikt. Det beste er å du finner all denne info’en på Google Analytics.

Relatert:

innholdspesialisten@frodehaukenes.no

Infographic by visual.ly

Advertisements

2 tanker på “Effektiv i sosiale medier? Slik måles det:

  1. Tilbaketråkk: Kunsten å skape overraskende innhold | INNHOLDSPESIALISTEN

  2. Tilbaketråkk: Annonser kan også være godt innhold | INNHOLDSPESIALISTEN

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s