Her er de beste (gratis) appene for innholdsmarkedsføring

M9CV7RB9BKXE

Nærmest daglig lanseres nye applikasjoner og online tjenester for markedsføring i sosiale medier. Analyse av forbrukeradferd står sentralt, i tillegg til automatisk, real time,  respons på salgsleads. Det er ikke lenge siden det bare var giganter som Google, Microsoft og Apple som var i stand til å analysere så enorme mengder data i løpet av sekunder – nå er verktøyene tilgjengelig for alle – og de er gratis.

Engage Customers

Trikset med innholdmarkedsføring er å levere det riktige innholdet til rette person på et passende tidspunkt.  Det lyder kanskje komplisert, men med dagens dataverktøy er det slett ikke så vanskelig. Det som derimot er litt kinkig er å finne akkurat det verktøyet du trenger – hverken mer eller mindre. Og før du investerer i dyre IT-løsninger og skyhøye konsulenthonorarer ta en kikk på min favorittliste over gratis apper og tjenester. Det er ikke sikkert du trenger noe mer.

HootSuit har vært på markedet i ganske mange år og har utviklet seg i takt med markedet på en måte som gjør til en markedsleder når det gjelder forvaltning og analyse av innhold i sosiale medier. Her kan du samle alle sosiale kontoer i ett vindu, koordinere publiseringen på tvers av plattformer, forhåndsprogrammere tweets og bloggposter, samt analysere trafikken og reaksjonene.

Dagens HootSuit kommer i to utgaver; en gratisversjon og en betalt versjon med flere og mer avanserte funksjoner.

I noen tilfeller kan en gratisversjon av HootSuit være alt du trenger.

HootSuite

hootsuite-685x444

(Klikk bildet for å besøke HootSuite)

.

TweetDeck

TweetDeck er en annen gammel traver som stadig holder stand. Som navnet tilsier fokuserer denne applikasjonen på Twitter. Et «must» hvis du har mange twitterkontoer å holde rede på.

En annen ting er at TweetDeck også er en genial måte å samle inn innhold, for eksempel i nyhetproduksjon eller i andre workflow-sammenhenger.

Gratis. Både som nedlastbar app og online service.

tweetdeck-685x444

(Klikk bildet for å besøke TweetDeck)

.

Flurry

Flurry er i ferd med å slå seg opp som markedsleder når det gjelder forvaltning av innhold på mobiltelefon.

Det er særlig Flurry’s måte å analysere trafikken på som gjør appen til en ener. Den katalogiserer nemlig brukerne av dine sosiale medier i interessegrupper. Som for eksempel småbarnsforeldre, forretningsfolk, bilentusiaster, musikkelskere, osv.

I tillegg er tjenesten enkel å bruke, og den funker stort sett over hele kloden.

Foreløpig er det gratis å bruke Flurry – du kan riktignok betale for å få ekstra tid til real time analyser – men lukter så pass av suksess at jeg vil anbefale alle å skaffe seg en gratis Flurrykonto – mens det fremdeles er mulig…

(Se ekstra screenshots under). 

flurry

Se nærmere på Flurry her:

.

SocialFlow

SocialFlow er også en av mine favoritter selv om nytteverdien kanskje er noe begrenset.

Dette er en gratis online tjeneste som lar deg overvåke aktiviteten i sosiale medier, globalt, og i ditt område. SocialFlow baserer seg på «trending keywords»-prinsippet slik at du kan se hvilke temaer og saker som diskuteres mest i øyeblikket.

Det åpner for muligheten til å tilpasse ditt innhold i forhold til det som er mest populært i øyeblikket og dermed optimalisere eksponeringen.

Grei liten sak!

socialflow-685x444

((DOWNLOAD WhitePaper)

.

SproutSocial

Dette er på en måte entreprisemodellen av de tre øverste på listen.

Den nyeste funksjonen i Sprout er det som kalles  «The Sprout Social Index». Denne funksjonen analyserer kontinuerlig rundt 160 millioner innkommende meldinger, kommentarer og spørsmål fra brukere og fans av 20 000 kjente merkevarer sine sosiale mediakanaler.

Et uvurderlig verktøy i trendanalyse.

Ikke helt gratis, dessverre, men du kan lære mye av en 30 dagers prøveversjon.

sproutsocial-685x444(Download PDF)

Tweepi

Ren Twitter-app. Gratisversjon og betalt premium-versjon.

tweepi-685x444

.

SocialOMPH

SocialOMPH er også Twitter-fokusert, men med noen ekstrafuksjoner som for eksempel sporing av innholdet ditt eller annet keyword-definert innhold.

socialoomph-685x444

.

ArgyleSocial

Real time analyseverktøy for innsamling av salgsleads.

Effektivt.

argylesocial-685x444

.

SocialBro

Passer for virksomheter med en klar og sterk Twitter-strategi.

SocialBro er et av verktøyene som ennå er i sterk utvikling, noe som gjøres i samarbeid med flere anerkjente eksperter på sosiale medier. Det er rom for forbedringer og jeg er sikker på at de kommer.

socialbro-685x444

.

Buffer

De fleste av de verktøyene jeg har nevnt her handler om å få ut innholdet ditt, men du må jo også få noe inn.

Buffer er en grei app for å hente frem relevant innhold som deles i sosiale medier og som du kan dele videre med dine kunder/følgere/fans.

Med Buffer og TweetDeck skulle den delen av prosessen være grei.

buffer-685x444

.

CrowdBooster

Bra målings- og analysevertøy.

Krever online registrering, men er ellers gratis i bruk.

crowdbooster-685x444

.

Google Analytics

Men for all del – ikke glem Google Analytics!

Nettkjempen er midt inne i en rivende utvikling av sine analysetjenester for å møte behovene for detaljert nettanalyse, inkludert integrasjon av Google BigDataQuery.  Det er en kjent sak at rettene du lager på kjøkkenet ikke blir bedre enn råvarene du disponerer – i dette tilfellet rå data – og dem er det Google som sitter på….

google-analytics1

.

Har du tips om andre gode verktøy?

innholdspesialisten@frodehaukenes.no 

Advertisements

4 tanker på “Her er de beste (gratis) appene for innholdsmarkedsføring

  1. Tilbaketråkk: Effektiv i sosiale medier? Slik måles det: | INNHOLDSPESIALISTEN

  2. Tilbaketråkk: Kunsten å skape overraskende innhold | INNHOLDSPESIALISTEN

  3. Tilbaketråkk: Annonser kan også være godt innhold | INNHOLDSPESIALISTEN

  4. Tilbaketråkk: Sannheten om digital markedsføring | INNHOLDSPESIALISTEN

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s