Norsk burger-stunt vekker internasjonal oppsikt

«Controversy has raged over this move»

Burger King Norge  gjennomførte nylig et PR-stunt i sosiale medier som har fått mange fagfolk til å sperre øynene opp. På Facebook-siden sin annonserte de at Burger King spanderte en BigMac hos erkefienden McDonalds på alle sine fans/følgere – men på èn betingelse – de måtte slutte å være fans av Burger King.

180ad69

Og 30 000 Burger-King-fans – omlag 2/3 av McDonalds-konkurrentens Facebook-følgere – tok dem på ordet og byttet sine «likes» mot en fet hamburger. En genistrek, sier noen. Andre bare rister på hodet.

Men en ting er sikkert: PR-stuntet er nøye gjennomtenkt.
Ifølge Shane Atchison er bakgrunnen for det oppsiktsvekkende stuntet at Burger King Norge begynte å få store problemer med spamming, trolling og usaklige kommentarer på Facebooksiden sin, noe som ødela for de «ekte» fansene og gjorde det vanskelig for dem å komme i kontakt med sin favorittmerkevare.

Stuntmarkedsføring

Stuntmarkedsføring er noe som har utviklet seg i akt med de sosiale mediene.  Taktikken er å få oppmerksomhet rundt selve stuntet – ikke merkevaren. Dette er avansert PR med langsiktige mål.

Burger King sitt markedsføringsteam forklarte innsatsen som et forsøk på å forbedre kommunikasjonen med sine kunder over tid . Dette er nok bra . De virkelig lidenskapelige fansene står for en stor del av omsetningen i disse konkurranseutsatte restaurantene, og Facebook er et godt verktøy for å holde på dem. Teoretisk er det også helt riktig at en høyere «kvalitet» på fansene vil gi en bedre Facebook-opplevelse og – på sikt – trekke til seg nye følgere.

Risikabelt

Men det er også svært risikabelt.

For i realiteten gir folk flest blaffen i om hamburgeren heter det ene eller det andre. Det må være noe i tillegg som gjør at man velger den ene fremfor den andre. Som for eksempel en morsom og interessant Facebookside. Problemet er at sosiale medier ennå er ganske flyktige og ingen er i stand til å mestre den spesielle dynamikken som kan oppstå når ting «goes viral» – eller «tar av» i disse mediene. Derfor vil det ennå gå noe tid før man kan si om dette stuntet var vellykket eller ikke.

Men på kort sikt har stuntet gitt Burger King ganske mye, og ganske positiv, oppmerksomhet. Det er da noe. Og historien er, som nevnt, ikke slutt ennå.

innholdspesialisten@frodehaukenes.no

2 tanker på “Norsk burger-stunt vekker internasjonal oppsikt

  1. Tilbaketråkk: Effektiv i sosiale medier? Slik måles det: | INNHOLDSPESIALISTEN

  2. Tilbaketråkk: Annonser kan også være godt innhold | INNHOLDSPESIALISTEN

Legg igjen en kommentar